Followers

Monday, October 25, 2010

Semangat

Salam.

Medik . Satu fakulti atau bidang yang memang sangat dimahukan semua orang . Ya , semua mengakuinya. Aku pun tergolong dalam golongan itu . Seiingat aku dahulu , sebelum form 3 , aku memang anti sangat-sangat dengan perkataan "MEDIK". Ya, cita-cita aku dulu ialah penulis novel . Haa . Jangan main-main. Bahasa aku tinggi ya. Penuh melankolik. Kah3.

Tapi, seiring dengan perubahan masa , semuanya berubah. Perasaan benci itu bertukar menjadi sebuah kasih sayang . Time can change someone.. Perasaan cinta itu mula berputik. Seperti bunga yang mekar menguntum. (Ha! Tengok. Memang ada bakat jadi novelis).

Dan, pada ketika ini. Aku dah dapat apa yang diidamkan. Menjadi seorang pelajar medik .Alhamdulillah. Syukur. Tapi ...


PENAT


STRESS


SIBUK


Itulah hakikatnya sekarang . Memang medik ini sangat mencabar. Kena sentiasa fokus dan perlu berada dalam keadaan terbaik secara konsisten. Kadang-kadang aku fikir , medik itu untuk akukah?

Physiology dan Anatomy  memang agak memberi masalah sikit. Masih dalam proses memahami , belum lagi menghafal . Aish . Doakan lah ye mudah menerima kedua-duanya ini.

Hidup semasa penuh dengan kesibukan. Nak revise itu ini , belum lagi termasuk menghafal itu ini. Tak lupa juga kepada cabaran menangkap apa yang profesor cakap. Dan, aku memang agak lemah dalam bahagian ini. Terpaksa menanya banyak kali untuk faham. Classmates, tak mengapakah? Maaflah, memang jenis yang lambat pick up. -.-

Tapi kan kan kan,

Kalau orang lain boleh buat medik dengan baiknya. mengapa tidak aku? Mengapa?

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya"

Ya, Allah memang sebaik-baik perancang .DIA tahu apa yang terbaik untuk diri aku dan kau semua.

Tiada alasan! Jika diaorang boleh , aku dan kau semua semestinya boleh. Permainan minda yang mengatakan "diri ini tidak boleh" . Oleh itu, aku dan kau semua harus melawan persepsi yang tak best ini dengan mengatakan ...

" Aku boleh lakukan ! "

2 comments:

Anonymous said...

don't regret it...ALLAH itu Maha Mngetahui apa yg trbaek...gud lurk, my fwen...all da best!! :)

kembarasufi said...

salam..
jus da beginning..
still a long journey for u n frens..

medicine..
becoming a servant of da community~
may Allah guide u all to da rite path

btw..gudluck ye adeq2 sekalian~
1st year mmg bz 4 adaptation..(^^,)

~super senior zagazig