Followers

Tuesday, November 16, 2010

Cerita Eidul Adha

Salam

Selamat Hari Raya Aidil Adha. Mesir menyambut hari raya haji sehari lebih awal daripada Malaysia . Mengapakah Mesir lebih awal sedangkan masa di Malaysia lebih awal 6 jam dari Mesir pun, tidak tahulah .

Pertama kali beraya di luar negara dan kali kedua beraya tanpa keluarga .Kali pertama semasa di kisas , ketika berlangsungnya spm.Jadinya , tiadalah rasa syahdu sangat . Tapi , rindu tu memang adalah. Tak dapat dinafikan.'

Jadi,bagaimanakah suasana berhari raya di perantauan? Meriah ke tidak?

Persiapan telah dibuat sejak dari petang. Beli kek dan kacang tanah di Mahattoh . Dapatlah juga melihat suasana orang Mesir membuat persiapan menyambut hari raya haji. Sesak dan sibuk . Tak seperti hari-hari biasa sebelumnya.

Selepas itu , pada malamnya, setelah iftar jamie ,  bermulalah proses menyediakan juadah raya . Kacang setengah kilo yang dibeli , dibuang kulitnya dan dikisar . Penat tahu tak ? Kemudianya , proses menyediakan ketupat palas dan lemang . Yang segera je. Mana nak buat yang originalnya . Bahan tak ada.

Berbalik kepada kuah kacang tu. Sebenarnya , cari resipi kat internet dan tanya orang di Malaysia. Takdalah susah mana. Nak tahu resipi dia? Tunggu lain post ya. Hehe.

Setelah proses penambahbaikan beberapa kali, akhirnya berjaya juga kuah kacang itu di masak. Rasanya? Alhamdulillah . Sedap. Teringat Malaysia :(

Pagi raya .

Seawal pukul 6 pagi ,dah kena bergerak ke Istad Syarkiyah untuk solat sunat Aidil Adha. Awal sangat-sangat. Mandi pun sejuk . Biasalah , rumah yang  tak de Saqonah lagi la katakan.

Tremco banyak tak lalu-lalang lagi . Jadinya , kena berjalan beberapa km lah untuk sampai ke istad . Kurus lah nampaknya . Dah lah memang kurus . Bertambah kurus lah jawabnya. Super kurus.

suasana dalam Istad

suasana dalam Istad lagi

Sampai sahaja di Istad . Ramai yang sudah sampai. Orang Arab memenuhi Istad . Orang Melayu macam semut je bilangan dia. Oh ya, orang Arab memandang pelik kepada kami kerana kami memaki baju Melayu bersamping. Mungkin mereka berfikir itu adalah skirt . Skirt ? Pondankah ?


Full set of baju Melayu. Orang Arab pandang pelik.


Seterusnya, solat sunat Aidil Adha . Tak kira lelaki atau perempuan ,semuanya turun bersama-sama untuk memeriahkan solat sunat Aidil Adha . Agak berbeza di Malaysia . Jadi, dapat dikatakan pengisian  di Mesir mengenai sambutan Aidil Adha adalah lebih meriah berbanding di Malaysia.

mendengar khutbah jumaat .

Seperti biasa ,setelah solat sunat, tiba pula giliran khutbah . Ringkas sahaja khutbah yang diberikan . Tak sampai 15 minit . Tak faham sangat pun apa yang diperkatakan. Biasalah, belum hebat sangat-sangat lagi bahasa Arab :)

Sesi bergambar pula tiba . Sakanlah pelajar Malaysia bergambar . Sebagai bahan kenangan untuk di Malaysia bukan ? Sampaikan orang Arab pun menjadi model untuk bergambar. Sudah lah , orang Arab ni jenis yang "batak" kamera . Asyik nak bergambar ja. Macam tak pernah jumpa kamera.

bergambar bersama keluarga orang Arab Mesir

bersama pasangan budak lelaki dan perempuan Arab

pasangan adik beradik . Lupa apakah nama mereka -.-

suasana hingar selepas solat dan khutbah
Dalam pukul 8 pagi, balik rumah untuk jamuan hari raya. Untuk ahli serumah sahajalah. Sebelum itu , kena masak ayam masak merah dahulu . Rasanya ? Sedap . Resipi dia di post yang lain :p

Oh ya , terlupa pula . Disebabkan 16Nov juga bersamaan dengan tarikh hari lahir , maka adalah sambutan kecil-kecilan sikit. Adalah juga adegan mesra tanda ukhuwah . Hehe.

Secara keseluruhannya , beraya di perantauan tidaklah seseteruk mana . Boleh sahaja menjadi sesuatu yang best jika kena caranya.

Kullu Sanah Wa Antum Bil Khair


dan

.
.
.
.
.
.

Drama di pagi raya ?


No comments: