Followers

Sunday, February 27, 2011

Life Plan



Setiap orang mempunyai peracangan hidup masing-masing. Sama seperti aku. Sebenarnya, kita perlu akan plan dalam hidup kita ini. Sebab apakah ? Mungkin untuk memudahkan perjalanan hidup kita. Setiap orang ada perancangan yang berbeza. Itu sudah semestinya.

Actually, terfikir mengenai perancangan hidup secara tiba-tiba sahaja. Kemudiannya, terus rasa seronok untuk list down.

Okay, sekarang sudah 2011. Berumur 18 tahun. Wah, muda lagi rupanya. Seperti yang biasa kita dengar, ada matlamat jangka pendek, jangka sederhana dan jangka panjang. Betul bukan ?

18-24 tahun

1) Mahu mendapat mumtaz setiap tahun. InsyaAllah.

2) Mahu mengembara ke Eropah insyaAllah.

3) Mahu mengumpul duit untuk masa hadapan. Ex: kereta, tanah, rumah, kahwin dll.

4) Mahu terlibat dalam projek kolam ikan. Mungkin 2-3 tahun lagi akan mula melabur.

5) Beli saham pun ok juga kan ? Walaupun ada risikonya. Akan dipertimbangkan.

6) Sebuah novel mungkin ? Tak mustahil rasanya.

7) Membuat attachment bagi memperolehi pengalaman.

24-26 tahun.

1) Akan menjalani kehidupan sebagai Housemanship. Mesti sibuk gila,

2) Pembelian kereta pertama. MPV pun ok juga kan ?

3) Membeli rumah. Apartment mungkin. Tengok keperluan.

4) Mula membeli hartanah.

5) Bertunang. Gatal noo.

6) Berkahwin ? Lagi lah gatal.

28- 36

1) Bekerja dengan hospital kerajaan.

2) Sudah mempunyai anak rasanya. Hehe.

3) Melaksanakan impian tersembunyi, membuka sebuah restoran !

4) Mula membuat rumah sendiri. Di kampung sendiri mungkin.

5) Menyambung Masters di Universiti tempatan ataupun luar. Australia pun ok juga.

36-50

1) Akan berusaha untuk PhD. InsyaAllah.

2) Membuka rangkaian klinik.

3) Yayasan Syaufiq mungkin? Wah !

Ok, macam mengada-ngada pula lah kan ? Tapi, tiada benda yang mustahil bukan ?

Hangpa semua jangan pakat dok gelak no ! Cheq yakin semua impian ni boleh terlaksana. Mari pakat dok tunggu dan lihat okay ?

p/s:

1) Mari kembali ke Mesir !

2) Ada dua minggu untuk dihabiskan? Mahu buat apakah?

3) Blog ini makin dikenali. I guess so ;p

No comments: