Followers

Wednesday, February 23, 2011

Nilai Harga



Sebenarnya, diri kita ini sangat mahal.Tak percaya ye? Ramai je yang tak sedar mereka ini sebenarnya berharga ribuan ringgit.

Mari kita check diri kita. Diri sendiri sebenarnya. Tak tahulah kalau orang lain lebih mahal dan berharga.

*Btw , ini adalah semasa ketika hendak ke kuliah. Erk, mungkin semasa rasa semangat hendak bergaya ketika ke kuliah. -.-

1) T-shirt= RM 40

2) Jeans= RM100

3)Jam tangan= RM 50

4) Dompet= RM 10

5)Cermin mata= RM160

6) Kasut= RM60

7) Tali pinggang= RM 15.

8) Handphone (Nokia)= RM600.

Jumlah tak rasmi:

40 + 100 + 50 + 10 + 160 + 60 + 15 + 600 = 1035.

Wah, RM 1035. Besarnya nilai yang dibawa. Macam artis lah pula kan ?

Sudah semestinya perempuan mempunyai nilai yang lebih mahal. Dengan beg tangannya(Bonia, LV dan lain), kasut yang pelbagai jenama dan tak lupa juga barang kemas. Bila dikira-kira balik, mahu mencecah beribu-ribu ringgit! Mak oi, mahal sungguh !

Ok, sekarang mari kita buka sedikit horizon minda kita. Memang kita tak nafikan daripada aspek material, memang kita sangat mahal nilainya. Tak perlu dinafikan. Takdanya orang pergi ke mana dengan seluar pendek, baju singlet dan selipar jepun untuk ke kuliah.

Persoalannya, berapakah nilai akhlak kita? Perangai kita mahal tak ? Ataupun sekadar bernilai kucing kurap je?

Bukan hendak katakan tak penting dan tak perlu akan kekayaan material itu, tetapi ianya mestilah diselaraskan dengan akhlak kita, Akhlak kita yang lagi penting dan lebih berharga tahu?

Tak tahulah kalau betul atau tidak, tapi Allah lagi suka kepada orang kaya yang berakhlak daripada orang miskin yang berakhlak.Bukan nak kata Allah itu bersikap berat sebelah, Allah sangat Maha Adil. Tapi, Allah hendak tunjukkan betapa pentingnya kombinasi antara kekayaan material dan kekayaan akhlak.

'Sesungguhya kehidupan dunia adalah tipu daya yang sia-sia" 



Jadi, marilah kita semua tak kira latar belakang mana sekalipun, perkayakanlah akhlak anda disamping memperkayakan harta anda. 


Sama seperti graph ini. Kekayaan akhlak mestilah directly proportional kepada kekayaan material ok?
Jom jadi kaya !


p/s: Makin ramai tahu blog ini. Mak cik, pak cik dan tak kurang juga mak kawan-kawan. Haih. 



3 comments:

ariff haikal said...

mmg la ramai mak cik2 tau, sbb penulisan hang baguih. keep it up!

Dr. RanG said...

ala..ko dah popular la tu...ahahaha..xyah nak malu2...

Syaef said...

arif : haha. ayat takboleh blah.

rang : mana ada.dok rakyar biase ja. -.-