Followers

Sunday, February 20, 2011

Perasaan



Setiap orang dikurniakan perasaan yang sangat istimewa. Satu perasaan yang boleh menyebabkan tidur  tak lena, mandi tak basah, ataupun makan tak kenyang. Ya, perasaan menyukai atau mencintai seseorang. Ianya satu perasaan yang sangat halus tetapi bisa menggusarkan diri kita. Pernahkah kau merasakannya?

*Ayat sungguh jiwang

Sedar atau tidak, sejak dari kecil kita sudah ada perasaan suka akan seseorang itu. Biasanya, setiap orang memang akan ada perasaan ini. Tetapi tahap dia bergantung kepada setiap orang. Perasaan itu abstrak bukan ? Tidak dibataskan dengan kalkulator ataupun data.

Semasa sekolah rendah, kita mungkin menyukai seseorang. Kita sangat suka akan dia. Kiranya cinta pandang pertama lah. Apa yang kita buat? Kita mula bermain "politik". Sudah semestinya bukan politik pilihan raya. Tetapi politik untuk memikat si dia. Bagaimanakah politik itu ?

Kita akan sentiasa berusaha untuk tahu pasal si dia.Kalau boleh, semua maklumat tentang diri dia kita mahu boleh. Kalau dikumpulkan, boleh dibuat buku. Sampaikan kadang-kadang, macam terover lah pula.

Kita akan cuba tarik perhatian dia. Oh, alangkah indahnya jika si dia mengur kita. Bahagia sangat rasanya. Bila si dia bercakap dengan kita, mulalah segala gagap dan gugup datang. Kalau kebiasaanya, tiada pun jadi begitu.

Semuanya sebab perasaan suka kepada dia.

Dia sampai dan balik sekolah pukul berapa, naik kereta apa, warna kereta apa, kelas mana, tinggal di mana dan macam-macam lagilah. Semuanya kita tahu.

*Aku pernah kot camni. HAHA


Cinta zaman sekolah rendah? Serius lawak. Biasalah itu bukan budak. Semua benda nak tahu dan nak cuba.

Kemudiannya, kita meningkat setapak lagi. Kita masuk ke alam sekolah menengah.

Masa ini upgrade sedikit. Lebih matanglah katanya.

Daripada seorang budak kepada seorang remaja. Itulah transformasi yang berlaku semasa kita berada di sekolah menengah.Perasaan ingin saling menyayangi itu menjadi kuat tak semena-mena.

Segala taktik di sekolah rendah digunakan kembali. Tetapi lebih sistematik dan teliti mungkin. Tak lupa juga lebih berteknologi. Maksud dia apa?

Masa sekolah menengah lah, kebanyankannya sudah mula memiliki handphone. Maka, kita yang menyukai si dia mulalah mencari jalan untuk mencari nombor telefon dia. Segala sumber dicari. Akhirnya, usaha kita berjaya. Alhamdulillah ?

Tanpa disedari, kita mula rapat dan rapat. Oh, sweet ! Tiap-tiap hari yang dilalui sangat bahagia. Tiada yang lebih indah bukan? Bahagia belaka.

Kita dan si dia saling menyokong. Bila dia down, kita naikkan semangat si dia dan begitu juga sebaliknya. Bila dia susah, kita bantu. Senang cerita, bila ada apa-apa sahaja tak kiralah baik ataupun buruk, kita sentiasa ada disamping dia. Mungkin si dia masih tak mengetahui perasaan kita pada si dia. Senyap-senyap sudah.

Habis segala peperiksaan ditempuhi. Ucapan tahniah silih berganti dan tanpa disedari, zaman sekolah menengah sudah pun habis. Zaman universiti pula yang menanti.

Kita mengharapkan si dia untuk memasuki universiti yang sama dengan kita. Kita merancang tetapi Allah juga mempunyai rancangannya.

Zaman universiti lah, keinginan untuk mempunyai soal hidup menjadi semakin membara. Kita mula memikirkan pasal dia dengan lebih serius. Jika kita sakit, kita mula fikirkan yang si dia akan berada disamping kita untuk menjaga kita sehingga sihat.

Kita melangkah setapak lagi ke alam pekerjaan.

*

Ok, aku belum kerja lagi. Jadinya, tak boleh nak sambung sebab tak merasainya lagi.

Apa pun, konklusinya ialah :

1) sebenarnya, perasaan suka kepada seseorang ini sudah ada sejak sekolah rendah lagi ye tak? Entah-entah, tadika lagi dah ada. Haih.

2) Kita menjadi matang seiring dengan perkembangan usia.

3) Cinta yang sebenarnya adalah selepas kahwin. Itu sahaja.

Ok, tamat sudah.

p/s:

1) Haih. Kebelakangan ini, entri macam lain macam sahaja. Jangan salah faham ok?

2) Cerita di atas adalah hasil pengalaman sendiri dan orang-orang lain. Kira macam kajian lah ni. Mungkin anda juga merasai perkara yang sama ?

3 comments:

✖nedd✖ said...

aku sejak tadika kottt! muahahahaha :DD

aLong baik said...

wah2..patot nk usha ym pon xkasiarsor

Syaef said...

nedd : awalnya kau. gatai sangat naa.

adiy: memang lah. haha