Followers

Thursday, March 10, 2011

Mungkinkah Ini Sebabnya ?



Semakin hari semakin bosan menunggu tarikh bermulanya kuliah. Terasa macam loser. Hari-hari buat perkara yang sama. Online, tidur, study sedikit, keluar jalan-jalan  dan lain-lain. Statik betul.

Beberapa hari yang lepas dapatlah pergi ke kelas Arab. Semuanya Arab. Mahu tak tercengangnya masa belajar tu. Nasib baik lecturer adalah lukis melukis. At least , fahamlah sedikit-sedikit. Ketika sedang mendengar lecturer, secara tiba-tiba sahaja terfikir apakah bezanya pelajar Arab dan pelajar Melayu.

*

Ini adalah sekadar pendapat dan pemerhatian. Mungkin pandangan orang lain berbeza (?)

1) Pelajar Arab mempunyai daya ingatan yang lebih hebat daripada pelajar Melayu.Tidak dapat dinafikan.

2) Pelajar Arab lebih rajin secara keseluruhannya jika dibandingkan pelajar Melayu. tapi, ada sahaja pelajar Melayu yang super rajin.

3)Pelajar Arab akan menjawab soalan yang ditanya lecturers jika ditanya, sedangkan pelajar Melayu kebanyakannya diam membisu merenung kaku ke arah lecturers itu kembali.

4)Pelajar Arab akan duduk menumpukan perhatian bila lecturers sedang mengajar(tak semua). Tapi, pelajar Melayu macam cacing kepanasan bila mode bosan dan tak faham mula menjelma.

5) Pelajar Arab mempunyai daya usaha mereka untuk mengadakan kelas tambahan dengan lecturers. Tapi, daya usaha pelajar Melayu agak kurang.

6) Pelajar Melayu agak kurang mengambil kesempatan yang ada untuk menghadiri kelas tambahan yang dibuat oleh lecturers.

Ex:Physio class. Kaum hawa agak ramai juga yang pergi. Tetapi, kaum adam? Kroh.

7) Pelajar Melayu(kebanyakannya)jika tak faham, duduk diam sahaja. Tak mahu bertanya. Pelajar Arab kalau ada masa akan face-to-face dengan lecturers untuk sesi belajar kembali.

8) Pelajar Arab lenggang kangkung sahaja pergi ke kelas tapi hebat. Sedangkan, pelajar Melayu semangat bawa beg dan segala macam tetapi berkarat. No offense ok (?) Cakap kat diri sendiri -.-

9) Pelajar Melayu suka duduk melenggang kangkung, sok sek sana sini. Eh, pelajar Arab pun sama sahaja.
 2 x 5.

10) Pelajar Melayu suka study last minutes (kebanyakannya). Tapi, pelajar Arab kira lagi ok lah jika dibandingkan pelajar Malaysia.

11) Pelajar Melayu suka mencari alasan jika prestasi kurang memuaskan. Sebab itulah, sebab  ini lah. Pelajar Arab tak kot (?)

12) Pelajar Melayu(kebanyakannya) balik rumah, layan cerita korea, movies, online dan lain-lain. Revisenya ciput macam siput sedut. Pelajar Arab balik rumah, study lah rasa-rasanya.

Ok, ingatkan hendak tulis sampai 20 sebab. Tapi, rasa malaslah pula nak habiskan. Kira 12 sebab ini pun memadai la kan (?)

Jangan rasa panas hati ok (?) Ini sekadar pandangan sendiri. Kalau terasa itu, maaflah sangat eh.

"Siapa makan cilim dia yang terasa pedasnya bukan (?)"

p/s:


1) 10 alasan.

1) Lebih muda.


2) Apa salahnya jika belanja (?)


3) Bukan minta porsche atau ferrari sebiji pun. Ish3.


4) Anda kan baik.


5) Tak mahal pun, murah sahaja.


6) Tak baik kedekut ok (?)


7) Sekali sekala je pun.


8) Budak hebat, anda bukan (?)


9) Dapat pahala woo.


10) Deal (?)


2) Yeay. Sudah lepas angka 100.

3) Spageti, ayam bakar dan pizza. Mak oih.

No comments: