Followers

Friday, March 4, 2011

Realiti dan Mimpi





" Salam , ibu. Afiq ada suka seseorang. Satu universiti. Kalau boleh, hendak bertunang cepat-cepat. Kahwin itu tak mahu lagi la "


Antara kandungan mesej yang aku hantar kepada mak aku. Serius berani mati. Memang dah nekad rupanya aku ni. Ijazah belum dapat, tapi keinginan mahu berkahwin itu sudah sangat kuat. Sangat kuat sehinggakan housemates aku pun tidak mampu untuk menghalangnya. Semuanya sudah bulat dan tekad ketika ini.


Beberapa minit berselang, ibu aku call. Seperti dijangka, aura seram sejuk dapat dirasai oleh aku walaupun hanya sekadar call handphone.


Handphone aku masih berbunyi. Agak teragak-agak untuk menjawab panggilan yang tiba. Siapa yang tak seram kalau dah sampai part-part  hendak berpasangan ni.


Akhirnya,


"Afiq ! Apsal tetiba je nak bertunang ni. Dengan siapa yang nak bertunang ni?? Apsal gatal sangat?"


Oh, soalan skema yang sudah dijangka. Nasib baik aku sudah bersiap sedia dengan soalan itu. Biasalah kan, dah siap segala persiapan untuk diserang oleh ibu aku. Aku memang agak takut dengan ibu aku. Itu sebenarnya adalah fakta dan bukannya satu auta.


"Relaks. Afiq dah fikir masak-masak. Dia orang negeri ehem. Nama dia ehem-ehem. Baik orangnya. Ala, bertunang je dahulu. Bukan hendak kahwin. Boleh lah ibu kan kan? Ibu cubalah jumpa parents dia. Bincangkan eh. Dia pun ok je sebenarnya."


Lancar dan teliti aku menjawab dan menjelaskan kepada ibu aku. Segala gagap telah hilang begitu sahaja. Penat sungguh untuk menjelaskan kepada ibu aku. Tapi, alhamdulillah. Akhirnya, berjaya juga aku untuk meyakinkan ibu aku. Kini, semuana makin jelas dan juga mudah.


Aku dan si dia akan bertunang. Wah, semakin hampir nampaknya.


Syaufiq dan juga ......


(Kau rasa siapa?)


Mana boleh beritahu bukan? Bila masanya tiba nanti, barulah aku beritahu. Hehe.


*
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


Oh, sebenarnya itu hanyalah mimpi aku. Walaupun pada mulanya, memang aku menganggap yang semua itu adalah realiti. Yelah sebab dah memang aku merasakan yang benda itu betul-betul berlaku.


Realiti + fantasi. Ini sebenarnya point aku kali ini. Cerita atas itu sekadar mimpi aku yang aku sebagai realiti sahaja.


False awakening. 


" A false awakening is a vivid dream about awakening from sleep. After a false awakening, subjects often dream they are performing daily morning rituals such as cooking, cleaning and eating. The experience is sometimes called a double dream, or a dream within a dream. "


Ya, aku rasa aku sedang mengalami false awakening. Tak tahu lah bila kena ni. Normal ke tak ni?

Kalau false awakening sebab dapat mumtaz dalam final exam tak apalah juga. Ini pasal bertunang dan kahwin? Apa kejadahnya ?

Oh ya, mungkin sekarang tengah sindrom orang bernikah dan berkahwin. Aku pun terkena sekali ke? -.-

Ibu, gurau je. Hehe.

p/s:

1) mimpi itu memang betul.

2) Realitinya tak betul.

3) Siapa agaknya si dia? Eh, gatal !

4) Sedang mengalami false awakening. -.-'

5) Agak-agaknya aku normal tak ketika ini? Mental test? Cecite cecite.

8 comments:

nemesis3891 said...

ko demam, ko sakit. hahaha

Aishafarhana Radzi said...

ingatkan betul dah tadi...yup!sometimes dreams feel so real...hahah..sometimes laa,x nak bgun pun xpa...ahahha...GILO!jk!!jgn lupa jemput dah la..=)

Syaef said...

abrar : alu rasa kena check lah dengan doc -.-

kak ecah : lama lagi lah. haha. tak mahu langkah bendul dulu. hehe

Zubair Ahmed said...

ak taw ko hot...

Syaef said...

zubir: kau lagi lah panasss

✖nedd✖ said...

booooooooooooooooo!

Syaef said...

nedd : kau kenapa?

marshaPetrelli said...

^^, *senyum penuh makna sebab tahu!