Followers

Sunday, July 3, 2011

Langit dan Pelangi

Langit dan Pelangi


Semuanya senyap diam,
Tiada apa yang terluncur oleh kata-kata,
Gelap tanpa sebarang warna,
Manakah menghilang (?)
Lakaran warna inda itu semua,

Mungkin telah ditelan rakus,
oleh hitam pekat.


Tanpa sedar, tanpa waras,
Pelangi cerah itu menghilang,
tiada lagi sang merah dan yang lain,
menceriakan aku sang langit putih,
yang kosong pucat.
Apabila melihat keesokannya,
ku tercari-cari dimana pelangi itu menghilang,
Tapi hampa.


Aku berfikir dan terus berfikir,
Mengapakah mereka sang pelangi menghilang ?
Adakah aku sang langit telah berbuat salah ?
Terus bertanya tanpa aku mengetahui,
apa yang telah terjadi.


Ah, pelangi !
kemanakah kau pergi ?
Aku mahukan pelangi itu !
Yang mampu menceriakan aku sang langit,
apabila hujan ribut membadai,
Kemanakah kau ?


Ya, mungkin akan ada pelangi baru,
Tetapi aku mengharapkan kau,
sang pelangi yang satu,
Tidak akan sama antara kau,
dengan pelangi yang baru.
Tidak sesekali pernah akan sama !


Sang Pelangi yang satu.


*setiap orang ada tafsiran yang berbeza. Terpulang pada sang diri untuk merungkainya.

No comments: