Followers

Sunday, July 10, 2011

Lukisan Demokrasi


Bismillah

Warna demokrasi yang selama ini,
Diagung-agungkan,
Mula pudar serinya,
kerana tangan-tangan kotor,
yang tidak bosan menconteng,
lukisan keadilan di negara ini.

Aku bukan menyokong sesiapa,
Aku hanya  pemerhati lukisan itu,
yang mahukan warna demokrasi,
terus kekal menawan di negara ini.

Demokrasi seperti yang dititahkan,
oleh seorang Yunani, Plato namanya,
pemerintahan untuk rakyat,
dari rakyat, oleh rakyat.
Adakah mereka tidak sedar (?)
Apakah erti itu demokrasi itu sendiri.
Mungkin sudah tiba masanya,
demokrasi itu bertukar ganti.

Kuning atau merah,
Biru atau hijau sekalipun,
Apa yang aku hanya mahukan,
keadilan di negara ini,
ditegakkan kembali.

Aku adalah sang rakyat,
maka, aku punya hak !

- saya, sang pencerita adalah neutral. Apabila ditanya pendirian saya, maka laju saya berkata, "neutral"-

No comments: