Followers

Sunday, July 3, 2011

Persoalan (?)

Bismillah.

Entri kali ini aku mahu orang berfikir sedikit. Yelah, banyak je entri yang macam santai-santai. Kadang-kadang kena tulis yang boleh berfikir juga ye dak (?)

Aku jenis orang yang suka berfikir. Bukan nak bangga tapi itu hakikatnya. Salah satu ciri orang yang lahir bulan November rasanya. Jadinya, aku ada tendency yang kuat untuk bertanya. "WHY and WHY (?)"

Aku rasa kadang-kadang orang agak annoyed dengan aku sebab banyak bertanya yang mendalam-dalam dan yang agak tak logik akal. Tapi, itulah. Kau kena berfikir baru sentiasa maju ke hadapan, bukannya terima bulat-bulat.

Pernah tak kau berfikir, mengapakah aku hidup (?) Mengapakah aku nama polan si polan (?) Mengapakah aku minat benda ni (?) Mengapakah kalau nak beli barang kena gunakan duit (?)

Tengok, hidup kita memang penuh dengan persoalan. Setiap benda yang kita lakukan memang boleh sentiasa dikaitkan dengan tanda (?)

Aku memang cuba mencari jawapan untuk setiap soalan yang datang. Ya, dengan AlQuraan. Paling lengkap dan paling sempurna. Tapi itu tak bermakna aku atau kau perlu untuk tidak mengkaji benda lain.

Even paderi-paderi Kristian pun mengkaji tentang Alquraan, why not kita kaji pula tentang Bible diorang.

Ok, Alquraan pun tak habis nak kaji, nak kaji bible. Kolot betul pemikiran.

Landasan ilmu tak semestinya terletak pada satu sumber sahaja. Kena cari sumber-sumber lain baru dapat cari jawapan yang terbaik.

Berapakah ramai yang tahu tentang Das Capital, Mein Kampf dan yang sewaktu dengannya (?)

Orang kata ini semua doktrin-doktrin yang salah ! Tapi berapa ramai yang kaji kesalahannya (?)

Itulah. Orang Islam selalu cakap berapi-api, tapi perbuatan kosong.

That's why Jews conquer our world nowadays.

Mereka Yahudi, mengkaji, membaca, menganalisis ! Kita orang Islam (?)

Leka dengan bangunan-bangunan tinggi yang ntah-apa-apa fungsinya.

Lagipula, berapakah ramai yang tahu beza antara Zionis, Yahudi dan Israel (?)

Dem. Ikut membuta tuli tanpa tahu apa-apa yang betul terjadi.

Sebab itu, Allah turunkan Surah Al-Alaq: 1-5 sebagai wahyu awal kepada Nabi Muhammad S.A.W.

Ok, atas seruan itu, aku mahu gunakan selang masa yang ada ketika cuti ini untuk mengkaji serba sedikit tentang semua ini.

" 30 Hari Mencari Diri"

p/s :

Histo oral (?)

Alhamdulillah. Walaupun disoal bersama-sama dengan pelajar-pelajar yang power, Kak Munirah dan Saiful Amri, aku still boleh buat yang terbaik.

Let the rest to Allah.