Followers

Monday, August 29, 2011

Selamat Hari Raya Aidilfitri

Bismillah

Kepada semua rakan-rakan yang dikasihi sekalian, tidak kiralah kenal secara langsung atau tidak,




Maaf lahiriah dan rohaniah dari skull sampailah phalanges, 


Atas segala Involuntary Action yang telah dicatalystkan oleh ego diri.


Semoga Resistance yang telah mengurangkan Nilai Maximum ukhuwah antara kita,


dapat dievaporate daripada fikiran kita sebagai manusia yang banyak parallax errornya,


InsyaAllah, Ionic Bond antara kita akan kekal selagi diizinka-Nya. :)

Salam Aidilfitri.



Maasalamah ya Ramadhan, Ahlan ya Syawal :)

Sunday, August 28, 2011

Apakah selepas Ramadhan (?)

Bismillah.

Ramadhan semakin menghampiri ke penghujungnya, Kini Ramadhan hanya bersisa beberapa hari saja lagi. Syawal pula yang datang menghampiri. Bagaimana dengan Ramadhan kalian (?)

University of Ramadhan. Itulah yang selalu yang digembar gemburkan. Medan pendidikan rohani. Tetapi, berapa ramai graduan kelas A yang berjaya selepas menghabiskan sebulan di Universiti Ramadhan (?)Sedikit. Itulah realitinya. Konsistensi yang diharapkan usai sahaja melepasi garis masa Ramadhan hanya sekadar impian. Bukan satu pembohongan, tapi ianya satu realiti yang tak disembunyikan.

Menjelang hujungnya Ramadhan, berapa kerat sahaja yang bersolat terawih berjemaah di masjid ataupun surau (?)  Angin kus kus mungkin. Semangat di permulaan Ramadhan, tetapi layu di penghujungnya. Pusat beli belah dengan jualan harga diskaun yang dikejar berbanding mengejar bonus pahala yang Allah s.w.t kurniakan kepada hamba-Nya. Belum lagi dikira pembaziran dalam membuat persiapan menyambut hari lebaran. Mungkin ada yang terpaksa berhutang sekeliling pinggang bagi memastikan semuanya baru.

"Ala, setahun sekali sahaja Raya ni. Jadi, kenalah sambut betul-betul"

Kedengaran suara-suara skeptikal berkata sedemikian.

Memang setahun sekali, tetapi yang mana lagi penting antara keberkatan Ramadhan dan keseronokan Hari Lebaran (?) Rasanya, tidak ada pun ayat Al-Quraan dan Hadis yang mengatakan Hari Raya Aidilfitri hendaklah disambut semeriah dan semewah yang mungkin. Hanya sekadar yang termampu, itu pun sudah mencukupi.

Bukan hendak menidakkan keseronokan Hari Lebaran, tetapi apabila ianya disambut dengan cara yang keterlaluan dan pembaziran, ada yan tidak kena disitu. Cukuplah sekadar bersederhana. Jangan selepas Syawal nanti, mulalah sakit kepala hendak membayar hutang yang keliling pinggang banyaknya. Tanpa disedari , kita telah menjadikan Hari Raya Aidilfitri itu sebagai salah satu punca kesusahan kita.

"Ramadhan yang pergi, Syawal yang menanti, murnikan hasrat diri, carilah keberkatan Illahi'


Salam Ramadhan ~


Saturday, August 27, 2011

Bunga Api, Mercun & Kematangan

Bismillah

Aku ingat lagi masa kecil-kecil dulu, zaman kanak-kanak, jika sudah dekat Raya mesti rasa  excited sangat. Biasalah, budak-budak bukan (?) Antara yang mesti ada ialah bunga api dan mercun . Tak sah kalau tiada bunga api dan mercun pada Hari Raya.

Dulu, mesti akan kumpul duit masa bulan Ramadhan untuk beli bunga api banyak-banyak.Masa tu bunga api ada 3 jenis la kot. Yang biasa tu, yang warna warni dan yang bintang tu. Pakat dengan adik beradik kumpul duit beli bunga api. Masa malam raya, ramai-ramai main bunga api dan mercun. Fuh, sangat seronok !

Tapi, orang kata makin besar makin banyak berfikir ye tak (?)

Lately, aku terfikir kenapalah orang beli bunga api dan mercun (?) Macam bakar duit sahaja.Aku tak tahu apa signifikannya mercun dan bunga api (bunga api boleh consider lagi lah) dalam Hari Raya ni. Nak halau setan yang baru terlepas mungkin (?)

Aku rasa kalau duit itu, mungkin boleh digunakan untuk beli benda yang lagi berfaedah lagi okay kot. Kalau beli mercun, lepas dia meletup , camtu je lah. Takda apa yang menarik pun akhirnya. Dan cycle tu akan berterusan tanpa henti. Duit akan terus sentiasa dibakar begitu sahaja tanpa diri kita sedari.

Pernah tak terfikir camtu (?)




Yup, mungkin. Aku sudah tak seexcited zaman kanak-kanak untuk menyambut Hari Raya .

Zaman kanak-kanak memang dirindui.



pergh, serius rasa "errr" 

Friday, August 26, 2011

Spongebob, Patrick & Gary

Bismillah




Maybe I can't be your dear, Patrick, but I'm always be your loyal Gary.=)

Means: Mungkin aku tak boleh jadi seperti Patrick  tapi aku akan sentiasa menjadi Gary.

Kita tengok cerita Spongebob, Patrick kadang kala ada tak layan Spongebob dan selalu mempergunakan Spongebob, walaupun Spongebob selalu menjaga hati dan mengutamakan Patrick. Memang Patrick jenis yang pentingkan diri kadang-kadang, tapi disebabkan pentingkan diri Patrick itulah Spongebob sayang akan Patrick.

Meanwhile, Gary pula sebaliknya. Walaupun, ada dalam satu episod tu Spongebob abaikan dia teruk teruk, tapi Gary tetap setia dengan Spongebob. Gary tahu walaupun kadang-kadang Spongebob macam abaikan dia, Spongebob tetap sayang akan Gary. Apatah lagi Gary !

Kadang kadang hidup macam cerita Spongebob Squarepants kan (?)

Cuma kita sedar atau tidak. Kita mungkin menjadi Spongebob untuk sesetengah situasi. Mungkin juga menjadi Patrick dan Gary untuk situasi yang lain. Itulah. Hidup ini menarik. Hidup kita tidak statik. Kadang-kadang kita akan berada diatas dan apabila sampai pusingannya kita akan turun kembali ke bawah. Seperti selalu diperkatakan, roda kehidupan.

Jadinya, tanyakan sekali lagi pada diri, adakah anda Spongebob, Patrick ataupun Gary (?)

Ya.

Mungkin kita tak menjadi seistimewa Patrick di sisi Spongebob, tapi cubalah jadi Gary yang sentiasa setia di sisi Spongebob.

see. Friendship is something interesting


Maybe I can't be your dear, Patrick, but I'm always be your loyal Gary

Wasalam




Thursday, August 25, 2011

Spontaneous Thursday

" Saya mahu kahwin "






Normal bukan saya (?)

Wednesday, August 24, 2011

Wordless Wednesday

Saya bolehlah memasak :3

Tuesday, August 23, 2011

Saya Rindu Diri Saya Yang Lalu

Bismillah



Sedar atau tidak, kita makin besar dan terus membesar. Seiiring dengan perkembangan usia kita. Jika dahulu,seronok bermain-main setiap masa,tapi sekarang kita “seronok” bertungkus lumus dalam mengejar cita-cita.  Tentunya,ianya telah menimbulkan perubahan yang agak besar dalam kehidupan kita. Mungkin fizikalnya dapt kita sedari, tapi bagaimanakah pula jika perubahan mental? Adakah kita menyedarinya?

“ Saya rindu diri saya yang lalu”

Ya. Mungkin sesetengah daripada kita atau lebih ramai lagi, tanpa disedari menuturkan perkataan ini. Rindu menjadi diri yang sebelum ini mungkin jauh berbeza dengan diri sekarang ini. jika dahulu, kita lebih kepada bersikap polos dan gila-gila, tapi mungkin sekarang kita telah bertukar kepada seorang yang tegas dan serius. Bagaimanakah perubahan ini boleh berlaku? Bagaiman boleh berubah menjadi seorang yang lain dalam hanya sekelip mata?

Tidak dapat tidak, ianya merupakan salah satu proses dalam mencapai kematangan. Perjalanan hidup manusia seiring masa. Semakin lama masa berlalu,semakin banyak perkara yang ditempuhi seseorang. Ianya satu kenyataan. dan,dalam proses kemtangan itu, ada perkara yang perlu dikorbankan. Dan,mungkin salah satunya,adalah diri kita sendiri.

Pedih bukan? Kita kadang-kadang terpaksa mengalah kepada orang lain ? Sakit hati bukan? Kita kadang-kadang terpaksa mendengar orang mengutuk kita? Seksa bukan? Kita kadang-kadang terpaksa memendam saja kepentingan diri demi kepentingan orang lain?

Memang pedih,sakit dan seksa. Kita merasakan asyik kita sahaje yang terpaksa beralah. Bagaimanakah dengan orang lain? Terus menerus membuli kita? Kita terfikir “Saya mahu jadi diri saya yang lalu!”

Ya. Kita sebenarnya boleh sahaja menjadi diri kita yang lalu. Siapakah yang mengatakan tidak boleh? Dalam konteks ini, kita boleh menjadi diri kita yang lalu sekiranya ianya,

“Diri lalu kita lebih BAIK daripada diri kita yang sekarang”

“Diri lalu kita lebih SESUAI daripada diri kita yang sekarang”

“Diri lalu lebih BERMANFAAT daripada diri kita yang sekarang”

“Diri lalu kita lebih MATANG daripada diri kita sekarang”

“Diri lalu kita lebih SOPAN daripada diri kita sekarang”

Sekiranya semua seperti yang diatas, silalah pusing kembali menjadi diri yang lalu. Jika tidak, Mengapakah kita nak bertukar kembali? Evolusi manusia adalah untuk menjadi lebih baik dan baik. itu yang sepatutnya. Evolusi manusia bukan daripada aspek fizikal tetapi daripada aspek kematangan.

Mari fikirkan kembali dan sama-sama muhasabah kembali. Sentiasa ada ruang perubahan untuk kita kerana manusia tidak akan pernah mencapai kesempurnaan. Dan,dalam perjalanan itu,anda sendiri yang akan mempelajarinya. Kematangan adalah satu perjalanan, bukannya destinasi.

"Who am I?"