Followers

Saturday, August 27, 2011

Bunga Api, Mercun & Kematangan

Bismillah

Aku ingat lagi masa kecil-kecil dulu, zaman kanak-kanak, jika sudah dekat Raya mesti rasa  excited sangat. Biasalah, budak-budak bukan (?) Antara yang mesti ada ialah bunga api dan mercun . Tak sah kalau tiada bunga api dan mercun pada Hari Raya.

Dulu, mesti akan kumpul duit masa bulan Ramadhan untuk beli bunga api banyak-banyak.Masa tu bunga api ada 3 jenis la kot. Yang biasa tu, yang warna warni dan yang bintang tu. Pakat dengan adik beradik kumpul duit beli bunga api. Masa malam raya, ramai-ramai main bunga api dan mercun. Fuh, sangat seronok !

Tapi, orang kata makin besar makin banyak berfikir ye tak (?)

Lately, aku terfikir kenapalah orang beli bunga api dan mercun (?) Macam bakar duit sahaja.Aku tak tahu apa signifikannya mercun dan bunga api (bunga api boleh consider lagi lah) dalam Hari Raya ni. Nak halau setan yang baru terlepas mungkin (?)

Aku rasa kalau duit itu, mungkin boleh digunakan untuk beli benda yang lagi berfaedah lagi okay kot. Kalau beli mercun, lepas dia meletup , camtu je lah. Takda apa yang menarik pun akhirnya. Dan cycle tu akan berterusan tanpa henti. Duit akan terus sentiasa dibakar begitu sahaja tanpa diri kita sedari.

Pernah tak terfikir camtu (?)




Yup, mungkin. Aku sudah tak seexcited zaman kanak-kanak untuk menyambut Hari Raya .

Zaman kanak-kanak memang dirindui.



pergh, serius rasa "errr" 

No comments: