Followers

Monday, October 17, 2011

Luahan hati (?)

Bismillah.

Alhamdulillah. Kuliah telahpun bermula dengan baiknya walaupun ada masalah luar kelas yang sedang cuba diselesaikan. Direct to the point, mengenai isu perubahan kelas.Apapun, minta maaf terlebih dahulu kepada semuanya jika ada terkasar bahasa dan terguris kata. Maafkan.

Apakah pendirian aku mengenai isu ini (?)

Seperti pernah aku katakan dan selalu saya ucapkan, aku redha dengan perubahan kelas.  Tapi lebih kepada dalam pengekalan kelas berbanding perubahan kelas.

Ya, aku memang sangat tak nafikan yang usaha PERUBATAN Cawangan Zagazig untuk merubah susunan kelas merupakan  satu langkah yang sangat baik. Hujah tiga perkara yang dikemukakan iaitu akademik, rumah dan ukhuwah adalah merupakan hujah-hujah yang efektif dan penuh kebaikan. Tetapi tak semestinya tiada keburukannya. Ingat ! setiap perkara ada pro's dan con's nya bukan (?)

Mengapakah aku lebih cenderung kepada memilih untuk mengekalkan perubahan kelas ketika ini (?)

Aku tak mengatakan sampai bila-bila dan sampai grad, aku masih akan menyokong pengekalan kelas. Tidak. Aku mengatakan pengekalan kelas hanya perlu untuk jangka masa pendek ini. Mengapakah aku berkata demikian (?)

Antara sebab mengapa aku "menentang" perubahan kelas ketika ini ialah perubahan kelas ini dibuat dengan keputusan yang mendadak tanpa ada perbincangan dengan batch aku sendiri. Aku tak merasakan effect dia akan jadi sebegini besar jika berlakunya prosedur yang betul dan tepat dalam merubah struktur kelas ini. Apakah yang aku katakan prosedur betul dan tepat (?) PCZ dan batch kami sendiri bersemuka daripada awal , berbincang dan membuat prosedur yang sepatutnya. Itu yang aku rasa  perlu dilakukan daripada awal.

Pelaksanaan idea melalui hierarki. Ya, usul yang telag dipersetujui semasa Mesyuarat Agung Tahunan dahulu. Pelaksanaan sesuatu keputusan dengan mengikut prosedur. Langkah demi langkah.

Seterusnya, aku merasakan tahun 2 jika boleh  dikekalkan kombinasinya. Ya , memang betul kita memerlukan untuk mengenali rakan-rakan batch yang lain. Aku sangat bersetuju. Tetapi, aku hendak mengatakan yang tahun 1 dan tahun 2 kita belajar yang benda yang sama. Anatomy, Physiology, Biochemistry dan Histology. Mungkin telah berlakunya bond yang kuat antara kumpulan pelajar dengan para lecturer. Faham tak (?)

ex : Pelajar kelas A selesa diajar oleh Dr Rasha untuk diajar dalam kelas Anatomy praktikal.

Apapun, semua pendapat adalah benar dan betul. Kita berpendapat bukan (?) Tiada definisi salah atau betul yang membatasi pendapat kita. Jangan hendak berpendapat dengan penuh emosi. Aku kesal sebab rakan batch aku sendiri lebih banyak beremosi dalam berpendapat. Tiada unsur rasional dan matang.

Kepada semua, maaf ya jika impression anda terhadap aku lain. Jauh panggang daripada api. Aku tak mahu sebab ini ,  berlakunya pemecahan dua puak. Kita hendak raikan semua orang. Jadi, terimalah perbezaan setiap orang seadanya. InsyaAllah.

No comments: