Followers

Sunday, November 27, 2011

Duplikasi

Salam alaik.

Sudah mula terasa rajin (sedikit) untuk menulis blog. Nak kumpulkan momentum balik setelah sekian lama terasa malas sangat untuk menaip entri.

*

Kau pernah terasa tak kau mahu jadi seperti orang lain ? Maksud aku , jadi duplicate orang itu. Mungkin orang yang kau mahu duplicate itu adalah orang yang so-called-perfect.

"Pandai dalam sains, genius matematik , orang yang terkenal , hebat bersukan , pandai bersastera "

Kadang kadang , dalam hati nurani aku, aku mahu jadi seperti orang yang aku nampak hebat pada mata pandangan aku sendiri. Siapakah yang tak mahu menjadi so-called-perfect ? (Muka innocent)

Aku berusaha ke arah itu. Cuba duplicate dan tiru. Tapi sampai satu tahap, kita mungkin akan tersedar realiti yang kita ada limit yang tak boleh kita lepasi. Aku berusaha keras untuk hebat dalam Add Math, tetapi tak pernah melepasi markah 80%.  Aku lihat kawan aku yang senang lenang, boleh saja senang senang dapat 90% ke atas.  Nampak tidak adil bukan ?

Tetapi itulah hakikatnya. Kadang kadang, kita tidak boleh kuasai semua perkara sebab kita memang tidak pernah sempurna. Mungkin aku kurang yang ini tetapi mungkin juga aku ada lebih yang lain. Sedar atau tidak sahaja yang menjadi masalahnya.

Cuba kau lihat kelebihan kau masing masing ? Tipu kalau kata tidak ada. Mesti ada punyalah. Kemudian cuba kau banding dengan orang lain. Kau akan lihat yang kelebihan kau ada itu tidak ada pada orang lain. Isitimewa kan kau ?

Itulah, setiap orang ada kelebihan dan kelemahan masing masing. Hakikat. Realiti. Terpulang kepada kau sahaja untuk menghargai kelebihan yang kau ada itu. Allah itu Maha Adil, beb.

"Mengapakah harus kecewa ? kita semua sama akhirnya "




1 comment:

Zaien Zafy said...

Betul lahh. sedar lah jugak. kadang kadang rasa nak sangat jadi orang lain. tapi sebenarnya kita ada kelebihan masing masing yang kita tak perasan, tapi orang lain perasan kelebihan kita :)