Followers

Tuesday, September 11, 2012

Ambil medik, apakah yang anda cari?

Salam alaik. 

"Ambil Medik, apakah yang anda cari?"

Tiruan ayat yang diolahkan sedikit daripada karya A. Fuadi dalam novel 5 Menara ini sememangnya satu persoalan besar bagi mereka yang mahu mengambil medik sebagai pilihan mereka. Sememangnya, kadang kala agak sukar untuk menjelaskan apakah matlamat kita dalam mengambil medik. Setiap orang pastinya berbeza pendapat.

Jadi, berbalik kepada persoalan "Ambil Medik, apakah yang anda cari?"

*
Apabila ditanya kepada golongan ibu bapa, mengapakah mereka mahukan anak-anak mereka jadi seorang doktor, kebanyakkannya berkata

"doktor senang dapat kerja",

 "gaji doktor tinggi", 

"Nanti boleh rawat ibu bapa sendiri" dan berbagai jawapan lagi

Tekanan dan harapan yang tinggi oleh ibu bapa kadang-kadang boleh memberi tekanan kepada sang anak. Mungkin, sang anak tidak berminat untuk menjadi seorang doktor, tetapi demi tidak menghampakan harapan si ibu bapa, maka digagahkan jua. Lihat, sudah hilangnya satu keseronokan dalam belajar medik.

"Medik ialah perkara yang tidak boleh dipaksa, dan perlu lahirnya minat untuk mendalaminya"

Namun begitu, minat boleh dipupuk. Keterpaksaan boleh ditukarkan menjadi kesukaan. Hanya diri yang menjadi penentu sama ada suka atau tidak.

Akan tetapi, minat sahaja tidak mencukupi. Minat hanyalah beberapa peratus sahaja dalam menentukan kelangsungan kejayaan dalam medik. Perkara paling penting ialah Usaha, Usaha & Usaha!  Mengapakah usaha sangat penting jika dibandingkan dengan kepandaian dan minat?

Medik ialah satu bidang yang memerlukan usaha berterusan. Sesiapa yang rajin dan bersungguh-sungguh, dia akan dapat. Maka, yang malas malas walaupun genius, hanya mampu jadi seorang yang biasa dalam medik. Medik bukanlah Math atau Fizik yang memerlukan kekuatan otak kiri tetapi medik adalah ingat dan mengingat yang menggunakan otak kanan!

Adalah perkara biasa untuk mendengar seseorang yang biasa biasa sahaja spm nya, tetapi keputusan exam medik dia hebat dan meletup setiap tahun! Terlalu biasa dan bukannya satu perkara yang aneh. Jadi, apa kata kuncinya? Usaha!

*
Berpatah kembali kepada persoalan asal "Ambil medik, apa yang anda cari?", itu adalah satu persoalan umum yang mungkin berbeza bagi setiap orang. Bergantung kepada niat masing-masing.

"Aku ambil medik sebab nak jadi doktor. Bolehlah aku jaga ibu bapa aku nanti"

"Aku ambil medik sebab ikutkan pilihan hati ibu bapa"

"Aku ambil medik sebab memang betul betul minat"

"Aku ambil medik sebab lepas dah grad nanti, nak buka klinik. Kaya~"

Dan berbagai-bagai lagi jawapan. Sekali lagi, bergantung kepada diri-diri masing. Ada yang dengan rela, ada juga yang dalam keadaan terpaksa. Situasi setiap orang tidak sama bukan? :)

Tiada jawapan yang khusus dapat diberikan kerana jawapan soalan tersebut adalah bergantung kepada apa yang anda lalui semasa belajar medik nanti! Maka, masa belajar itu sendiri adalah proses mencari jawapan.

"Jawapan itu datangnya daripada diri sendiri dan ianya diperolehi daripada proses belajar itu sendiri"

*
Jika tanpa rela kita mengambil medik dan tidak suka, mari tukarkan perasaan tidak suka itu kepada perasaan suka! InsyaAllah.

"Ambil medik, apakah yang anda cari?"

"Medik sama seperti sebuah jalan yang panjang dan dipenuhi orang. Dan setiap orang mempunyai tujuan yang berbeza"


Sunday, September 9, 2012

Kem Bina Syakhsyiyah 2012: Ceritera hingga ke Syurga

Salam alaik.

(Kem Bina Syakhsiyyah AQM 2012)

Alhamdulillah, baru sahaja selesai program Kem Bina Shaksiyyah AQM 2012 di Morib, Selangor. Bukan sebagai seorang peserta tetapi sebagai seorang fasilitator. Orientasi tahun ni merupakan kali kedua jadi fasi selepas tahun lepas.

Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah!

Dapat merasakan yang tahun ini lebih enjoy programnya berbanding tahun tahun lepas. Tetapi, biasalah manusia mana sempurna, mesti ada lakukakan kesalahan dan kesilapan juga ye dak? Begitu juga kami sebagai fasi. Adatlah tu kan.

Apapun, orientasi ini sekadarlah satu pembuka kepada pelbagai cabaran cabaran yang akan ditempuhi di Mesir nanti. Setakat orientasi seminggu, takde apa sangat jika dibandingkan dengan kehidupan 5/6 tahun yang bakal dilalui di sana. InsyaAllah.

Tahun ni kena buat extra double work!

*

Pesanan khas untuk ahli group 12, Sudan sebab tak sempat nak cakap masa nak balik hari itu. hehe :)

Mengapakah kami, fasi-fasi asyik menggambarkan yang buruk-buruk sahaja tentang Mesir kepada bakal bakal pelajar?

Kami bukan sahaja buat buat begitu tetapi dengan bersebab sudah semestinya. Segala gambaran buruk itu dengan sampah sampah yang merata-rata, orang Arab yang kasar hanyalah untuk memastikan kita sebagai bakal pelajar sentiasa bersedia dengan "worst things". Mesir bukanlah tempat yang seperti kita impikan. Seperti impian tulus kita untuk belajar di oversea. Tetapi dalam "buruknya" Mesir itu, terselit banyak sekali kebaikan-kebaikan yang tanpa kita sedari kewujudannya. Yelah, benda baik haruslah dicari dan diterokai, bukan hanya sekadar menunggu sahaja kan kan?

Dalam debu debu pasir Mesir, tersimpan kilauan permata-permata yang tak ternilai harganya. :)

Mengapakah kami, selalu menekankan ukhuwah? Ukhuwah itu jangan dibiarkan hangus!

Ukhuwan, friends bonding atau apa sekalipun namanya ialah aspek terpenting dalam nak survive kat Mesir nanti. Ketepikan perbezaan pendapat, ideologi politik atau segala apa-apa perbezaan sekalipun. Jangan disebabkan berbalah mengenai persatuan contohnya, terus bermasam muka dan tak bertegur sapa.Walaupun, anda berbeza pendirian, tetapi hormatilah orang lain dengan sebaiknya. Bukankah setiap Muslim itu bersaudara?

Video Ukhuwah Tak Hangus adalah contoh terbaik. Setiap orang ada lebih dan kurang masing masing. Jadikan kelebihan kita dan kelemahan kita itu sebagai salah satu cara untuk kita berkomunikasi dengan orang lain dan memperbaiki diri.

"Dua orang biasa yang berkerjasama adalah lebih baik daripada seorang yang genius"


Dalam hidup kita, akan ada sentiasa naik dan turun. Naik dan turun itu ialah perkara norma dalam hidup. Naik dan turun itu juga ialah salah satu bentuk ujian yang Allah kurniakan kepada kita. Jika kita menjadi orang yang yang bijak, sudah pasti kita berjaya memanipulasikan apa yang berlaku terhadap diri kita kan?

"Jika ada masanya kita naik, itu maknanya Allah mahukan kita untuk belajar erti bersyukur!"

"Jika ada masanya kita turun, itu maknanya Allah mahukan kita untuk belajar erti bersabar!"




Group 12, Sudan.

Walaupun berpisah kita jua,
Tetapi biar memori indah kita cipta,
Menjadi peneman kita tika lara.
Ada masa lain ketika,
Kita akan berjumpa :)

"syaufiq effendy ngaliman"

*
Seterusnya, gambar-gambar secara random. Enjoy it!

agak berisi sekarang ni. T.T
Photoshoot dekat atas jambatan kayu yang macam dah nak roboh. Aigoo

Another photo shoot.

Bersama sama dengan wanita-wanita group 12.

Last but not least!

Awesome teammates! I've learned a lot from them!
*

Kepada rakan-rakan sepasukan dalam menjayakan program, terima kasih sangat sangat sebab memberikan salah satu pengalaman tak bernilai dalam hidup ini. I'll remember this memory forever!

Kepada ahli-ahli group 12, selamat berjaya dan teruskan mengejar cita-cita di Mesir sana! Ade rezeki kita berjumpa lagi nanti insyaAllah!

:)

"Kita mungkin tidak berjumpa, tetapi hati kita sentiasa dekat bersama"