Followers

Sunday, July 7, 2013

Koreksi


Dalam diam, dia menghela nafas lega. Kelihatan senyuman mula terukir di wajahnya. Seakan-akan satu ketenangan yang terus menerus datang dari entah mana asalnya. Petunjuk daripada Tuhan mungkin. Mindanya masih ligat berfikir. Masih cuba untuk memahami.

Memang benar cinta itu suci asalnya. Tapi apabila erti cinta itu disalah tafsirkan, jadilah ia hitam & kotor. Masih ada cinta yang suci & bersih. Lupakah manusia cinta kepada Yang Esa? Cinta kepada Kekasih-Nya? Lupakah? Kadang kadang, manusia lebih suka mengejar benda yang tidak pasti berbanding apa yang sudah dijanjikan dan menanti untuk mereka. Ibarat mengejar emas yang jauh berkilauan di hadapan berbanding sinaran perak ditangan. Manusia.

Azam masih belum mampu menamatkan senyumannya. Seakan-akan dia akan tersedar daripada satu lamunan yang panjang. Lamunan yang bersifat pembodohan. Fikirannya mula melayang. Mengimbas kembali memori lalu yang telah mengajar dia erti seorang manusia.

*

Imbas Kembali.

"  Fandi, aku ada suka seseorang la. Budak itu baik. Sangat. Tudung labuh. Berjubah. Senang cerita, memang baiklah"

"Bidadari mana pula yang curi hati kau ini, Azam? Cuba kau bagitahu aku. Untung-untung, aku boleh tolong risikkan" balas Fandi

"Syamila"

Fandi terlopong.

"Apa? Syamila? Fuh, memang tinggi sangat taste kau. Kau tahu tak? Syamila itu berapa ramai orang dia dah tolak. Setakat kata kata manis, duit duit semua ini, memang dia tak layan la"

"Aku tahu"

"So?"

"Normal lah manusia mahu yang terbaik sebagai pasangan hidupnya. Siapakah yang tak mahu perempuan solehah sebagai isterinya. Kau tak mahu ke?"

"Ya, aku tahu. Tapi kau kena ingat juga. Perempuan yang baik untuk lelaki yang baik. Kalau perangai tunggang langgang, dapatnya pun yang tunggang langgang jugalah"

Azam hanya mampu termenung mendengarkan kata kata Fandi. Ada benarnya juga kata si Fandi itu. Jika dibandingkan dia dengan Syamila memang beza tinggi langit dan bumi. Jauh bezanya.

"Why not, you change yourself first. Be a better person"

"How?"

"Senang. Buat apa yang Allah dan Rasulullah suruh dan tinggal apa yang dilarang. Simple kan?

"Yup. Tapi masih susah juga"

"Nak berubah ke arah yang baik mana pernah senang. Syaitan mestilah nak gagalkan"

*
Beberapa masa kemudian dihadapan

"Maaf. Saya tak boleh terima anda"

Azam terkaku.

"Mengapakah? Saya dah cuba usaha untuk berubah demi awak. Dah makin dekatkan diri dengan Tuhan supaya boleh setaraf dengan awak" balas Syarmila

"Jika begitu. Lagilah saya tidak boleh menerima. Maaf"

"Mengapakah? At least, perjelaskan kepada saya"

" Anda dekatkan diri dengan Tuhan bukan sebab anda betul betul mahu berubah. Anda berubah sebab wanita. Sebab saya. Niat mahu berubah itu salah. Jika anda betul betul mahu berubah, sepatutnya ia lahir daripada hati yang betul mahu berubah sebab DIA bukan sebab saya" jelas Syamila sambil menunjukkan jarinya ke atas langit.

Azam kehilangan kata. Kehilangan punca untuk berbicara. Dia seakan akan hilang idea untuk berbalas kata dengan Syarmila. Kata kata Syarmila cukup merentap hatinya. Cukup tepat menuju ke hatinya.

"Maafkan saya jika terkasar bahasa. Tapi demi kebaikan saya & anda, saya terpaksa mengucapkannya. Terima kasih"

Azam hanya mampu melihat Syarmila berjalan pantas meninggalkan dia yang masih dalam kebingungan. Masih tercari cari semangat untuk menghadamkan apa yang diperkatakan Syarmila tadi.

"Setiap perbuatan itu berdasarkan niat"

*

Turning point.
Jika dalam Matematik, ada disebutkan mengenai turning point. Dalam kehidupan juga ada turning point.

Setiap orang ada turning point mereka sendiri. Dan turning point itu berbeza bagi setiap orang. Ada yang begitu dan ada juga yang begini. Masakan sama setiap orang sama turning pointnya. Apa yang membezakan turning point setiap orang ialah sama ada turning point itu membawa kepada nilai positif ataupun nilai negatif.
Azam menulis sesuatu di atas kertas di hadapannya. Tangannya seakan menari-nari mengikut liang lengguk tangannya. Gigih dia menulis di atas kertas itu tanpa dia sedar Fandi yang sudah berada di sebelahnya.

"Rajin betul kau, Zam. Tulis apanya?

"Tiada apa-apa. Sekadar buat check list amalan aku hari ini. Biasalah. Aku ni bukannya hebat sangat. Kena ada self reminder sendiri"

"Wah! Bagusnya kau, Zam. Tak sangka aku kau boleh improve macam ini"

Azam hanya tersenyum nipis. Sekadar menjawab tanpa suara pujian kawannya itu.

"Zam, aku tengok kau selepas kena reject dengan Syarmila, kau macam lain macam je. Dulu ada lah juga kau pergi jamming dengan budak budak ini. Sekarang, aku tengok kau lebih diam ja"

Azam memberhentikan tangannya. Dia berpaling ke arah Fandi serta merta.

"Aku tak tahulah, Fandi. Sejak aku kena reject dengan Syarmila hari itu, aku rasa aku baru tersedar daripada satu pembodohan. Dulu aku berubah sebab mahukan Syarmila. Tapi kini aku rasa berubah sebab betul betul mahu berubah"

Fandi mendengar dengan teliti  luahan kawannya.

" Hadis pertama pun cakap "Setiap perbuatan itu berdasarkan niatnya". Dan niat aku berubah dulu untuk pikat hati Syarmila. Lepas aku kena reject hari itu, aku fikir balik. Kalau aku berubah hanya untuk pikat Syarmila, keredhaan Allah mana aku nak cari?"

"Kadang-kadang, bukan semua yang kita inginkan, kita akan dapat. Kita kena sedar hakikat diri kita yang kita ini hanya pendosa. Nabi yang maksum itu pun Allah tak perkenankan doanya yang mahu umatnya tidak bergaduh. Inikan kita pula yang banyak dosa" Azam menyambung.

Benar.

Kadang kadang manusia tersilap arah semasa memulakan perjalanan. Sudahnya, silaplah daripada awal sampai ke akhir.

*
Imbas ke hadapan.

"Awak tahu tak? Saya dulu sebenarnya sudah suka awak daripada awal. Sejak awak mula-mula lamar saya dahulu" Syamila berkata kepada Azam.

"Laa, kenapa awak jual mahal sangat dahulu? Penat saya tahu" balas Azam manja.

"Kalau saya terima awak dahulu, maknanya saya terima diri awak yang belum berubah. Yang berubah hanya kerana mahukan saya. Kiranya tiada redha Allah yang dapat."

Azam tersenyum.

"Saya tahu. Terima kasihlah awak tolak saya dahulu"

Mereka sama tergelak.

" Thank God, I reject you before"

"Thank for rejecting me"

*

Tamat

p/s: Well, ini bukan full cerpen. Sekadar pecahan cerita. Kalau menarik, akan buat secara full conflict.

:)



2 comments:

Siti Aisyah said...

smat :))

Siti Aisyah said...
This comment has been removed by the author.